Üldözésbõl jeles - Dodge Charger/Magnum rendõrautók
Lóerő 2007.03.24. 12:09
Amerikában teljesen másként gondolkodnak az autókról, és a méretek is mások, mint felénk. A rendõrautó piac évente hetvenezer új autót vesz fel, ami csekély mennyiség ahhoz képest, hogy éves szinten kb. 16-17 millió jármûvet értékesítenek az Egyesült Államokban.
A korlátozott mennyiség nem szegi kedvét a gyártóknak, mert a mindig szem elõtt lévõ rendõségi autók jó reklámértékkel bírnak. Elviekben árad róluk a megbízhatóság és a masszívság. A Dodge fénykora a rendõrség kötelékében az 1960-as évektõl az 1980-as esztendõk elejéig tartott. Elég jó, 45-60 százalékos részesedéssel bírtak akkoriban. Pár éve beköszöntött a Dodge-nál a hátsóhajtású limuzinok új korszaka, akkor kezdtek erõteljesebben visszaszivárogni az egyenruhások közé. Hol is máshol kezdõdött volna start, mint a gyárak és az összeszerelõ üzemek közelében található városkákban. Több típusból csináltak rendõr verziót, a Dodge Charger és a Magnum óriás kombi kapta meg a különleges felszereléseket. A 3.5 literes Charger a legjobb városi fogyasztással hódított, az 5.7 literes Hemi motoros verziók pedig gyorsulásukkal, fékteljesítményükkel és 230 km/órás végsebességükkel tûntek ki az átlagból. Az USA-ban elájultak olyan, felénk a nagyobbacska autóknál mindennapos felszerelésnek számító holmiktól, mint a menetstabilizáló program (ESP) és a kerékkipörgés gátló (ASR). Az egészben az a legjobb, hogy a rendõrségek baráti áron jutnak a szolgálati autókhoz, mert a V8-as Charger 28.805 dollárért (kb. 5,6 millió Ft), a 340 lovas Magnum pedig 30.505-ért rendelhetõ (kb. 6 millió Ft). Megnövelt kapacitású hûtõ, erõsített futómûvek, némely verzió orrán pedig a rossz fiúk kocsijának taszigálására szolgáló csõkeret is található. Különlegesnek mondható a tárcsa, a vastag oldalfalú (P225/60R18-as) gumik ugyanis nem mindig könnyûfém kerekekre kerülnek, hanem a strapát jobban bíró acélra. A tetõn fényhíd, a ködlámpák helyén kékes fényt árasztó és villódzó lámpa, a tükrökben irányjelzõ és kékfény, belülrõl irányítható keresõ lámpák zárják a fényforrások sorát. Az eredeti középkonzol helyre fémtartó került, amelyen egy rendszeresített számítógép üzemel, emberes kijelzõjével. Kamera, fegyvertartó és leválasztható hátsó ülések találhatók még a belsõ térben. Külön szám a csomagtartó berendezése, látszik a tervezésén, hogy a célszerûség lebegett az alkotók szeme elõtt. Legfelül található a pótkerék, alatta különféle rekeszekre osztották a teret, mely a szolgálathoz szükséges felszerelések elpakolásában nagy segítséget jelent.
|